Wednesday, May 7, 2008

Wife: RPK refusing to meet anyone

(Malaysiakini) Malaysia Today webmaster Raja Petra Kamaruddin - presently in jail for refusing to pay bail - has refused to have any contact with anyone including his own wife, Marina Lee Abdullah.

Marina when contacted this morning said she had gone to the Kuala Lumpur Remand Centre to meet Raja Petra and to ask him if he would want to post bail today.

"The officer at the registration counter (of the remand centre) have informed me that my husband has refused to see anyone including me," she told Malaysiakini.

She then said that she has demanded to see the deputy warden of the remand centre to get further information and is still waiting for the meeting.

Raja Petra was charged yesterday with sedition at the Petaling Jaya Sessions Court over an article which he wrote in his website.

The article allegedly implied that Deputy Prime Minister Najib Abdul Razak and his wife of being involved in the killing of a young Mongolian woman.

Raja Petra claimed trial to the charge. He was charged under Section 4(1)(c) of the Sedition Act for publishing seditious article on April 25 on Malaysia Today.

Hearing has been fixed from Oct 6 to 10 and Raja Petra was granted a bail of RM5,000, which he refused to post, deciding instead to remain in custody until the hearing date five months from today.

1 comment:

Anonymous said...

Assallammualaikum Saudara Raja Petra, saya sampaikan sedikait nasihat untuk kita renungkan bersama semoga kita akan mendapat hidayah dari Allah swt. Saudara RPK,
Nampaknya kedegilan yang disengajakan oleh saudara lebih merupakan satu tindakan serampang dua mata. Pertama menagih simpati dan yang kedua cubaan menjejaskan dan mencabar undang-undang. Saudara akan lebih dihormati jika saudara menyuarakan menyatakan apa juga ketidakadilan dan penyelewengan dengan cara yang positif dan sentiasa mengingati bahawa terdapat terlalu besar perbezaan sikap, mentaliti dan cara berfikir serta cara mengkritik antara seorang muslim dengan seorang bukan muslim. Saudara tentu sentiasa tahu bahawa tanggungjawab seorang muslim terhadap saudara muslimnya yang lain dari segi memberi teguran, kritikan dan percanggahan fikiran amat dituntut oleh agama. Teguran oleh seorang Muslim kepada muslim yang lain menuntut satu tanggungjawab yang amat berat, dilakukan dengan penuh bijaksana dan rasional sejajar dengan jiwa dan cara hidup seorang yang beragama Islam. Sikap, perangai, cara berfikir saudara tentu amat berbeza dengan rakan-rakan bloggers saudara yang bukan Islam atau amat jauh berbeza dengan rakan-rakan bukan Islam saudar dalam barisan Pakatan Rakyat. Contohilah kaedah dan pendekatan nabi ketika mendidik masyarakatnya menjadi masyarakat yang lebih berhemah dan berkualiti, elakkan dari menjadi ibu fitnah kerana fitnah itu amat merbahaya kepada bukan sahaja yang difitnah malah keseluruhan masyarakat negara ini. Saudara tidak boleh melepaskan nafsu kemarahan saudara seperti mana musuh-musuh islam melakukannya, tetapi lakukanlah dengan berilmu dan berhenmah, pastinya saudara akan lebih dihormati. Dinegara ini, jika keseluruhan pemimpin dan para pengkritik serta terutamanya para bloggers dapat meniru dan menjiwai sikap, perawakan dan pemikiran serta budi pekerti MB Kelantan Tok Guru Nik Aziz. insyaallah sebarang ketidakadilan dan penyelewengan yang dilakukan oleh mana-mana kerajaan akan dapat diatasi dan diambil tindakan. Pendekatan yang saudara ambil nampaknya kelihatan seperti saudara menyekutukan sikap, tingkahlaku dan cara berfikir saudara dengan orang-orang yang saudara sendiri kritik dan kecam. Harap saudara gunakan masa yang saudara dapat untk menghuni Penjara itu dengan melakukan muhasabah diri serta mendekati Allah, insyallah selepas bebas nanti saudara akan mampu mengkriytik, meenegur dan menentang mana-mana kezaliman oleh sesiapa sahaja dengan cara yang lebih berhemah dan mendapat keredhaan Allah.

Sekian, terima kasih.

Wassallam.

AAR
Ranau, Sabah.